Yaptığımız iş gereği bir çok durumla karşılaşıyoruz, kimisi dişinden tırnağından arttırdığı parayla aldığı arabanın oto ekspertiz de değişen parçaları olduğunu hatta hasarlı olduğunu öğreniyor, kimisi ise satıcının ben arabadan anlamam, ne görüyorsan odur diyerek ikilem de bırakarak oto ekspertize gitmeye zorladığını ve rapor sonucu arabanın randımanlı olmadığını görüyor ve gerçekten bizleri de üzen durumlar maalesef oluyor.
Dynomobils Oto Ekspertiz olarak bu yazımız da oto ekspertize götürülmeye değer ikinci el arabalarda bakılması gereken noktaları dilimiz döndüğüne anlatmaya çalışacağız…
Her zaman olduğu gibi ilk olarak arabanın dış görünümüne bakıyoruz, eziği var mı, çöküğü var mı, boyası kalkan yer var mı diye gözle muayene ediyoruz. Diyelim ki baktığınız arabada sağ arka kapıda bir bölge göçük durumda, siz bunu tamir etseniz, boyatsanız, bir dert olduğu gibi bıraksanız bir dert. Çünkü ülkemiz de maalesef ki boyatsanız da aynen olduğu gibi bıraksanız da değer kaybına neden oluyor ve alırken de satarken de sizi zorlayacak bir durum. Böyle risklere girmek istemiyorsanız mutlaka arabanın her tarafına eliniz den geldiğince bakmaya çalışın.
İkinci olarak bakmamız gereken yer ise, arabanın kaput, çamurluk, direk gibi parçalarının birbiriyle olan sınır çizgilerinin düzgünlüğüdür. Bu kısımda dikkat edilecek nokta, iki farklı parçanın birleştiği bölgede ki açıklığın parçaların sonuna kadar aynı boşluk mesafesinde kalmasıdır. Yine aynı şekilde bakılması gereken noktalardan birisi de kapı ve bagaj aralıklarıdır. Arkadan gelen çarpmalarda kapılar ve bagaj bölgesinde kapı birleşim yerlerinde eşit düzeyde boşluklar kalmayabiliyor. Elbette işini iyi yapan ustalar tarafından bu tür boşluklar giderebilir, bizlerin amacı elimizden geldiğince bu tür bariz kusurları oto ekspertiz öncesi tespit etmek.
Üçüncü olarak, aracı satan kişinin bu aracı ne kadar kullandığı, hangi bakımları yaptırdığı, değişen parçaları var mı gibi teknik konularda sorular sormaktır. Araçların belirli kilometrelerinde yapılması gereken bakımlar ve değiştirilmesi gereken parçaların olduğunu göz önüne alırsak, büyük bakım ihtiyacı olan bir arabayı sırf siz yapılacağını bilmediğiniz için alır almaz size masraf çıkarmasını önlemek amacıyla bu tarz soruları satıcıya nazik bir şekilde sormalısınız.
Dördüncü olarak, aracın kaputunu açarak, motor bölümünde ki parçaların civatalarının sökülüp sökülmediğine bakarız. Burada ki amaç mesela kaputun civataları sökülmüş ise bir değişen parça var mı yok mu gibi yada çamurlukların içten civatalarına bakarak değişme durumları var mı yok mu gibi ön bilgi elde etmeye çalışıyoruz. Bu şekilde aracın tüm parçalarına bakıyoruz ve elde edebileceğimiz kadar veri elde etmeye çalışıyoruz. Daha sonra aracın kaput içerisinde ki ön paneline bakıyoruz, panel üzerinde boya, eziklik, plastik ise kırılma var mı gibi durumlara bakıyoruz.
Son aşamada ise aracın şasi numarasını alarak 5664’e mesaj atarak aracın hasar kaydını öğrenmeye çalışacağız. Burada kolay olsun diye plakadan sorgulama yapmamakta fayda var. Çünkü araç plakası daha önce başka bir araçta olabilir ve araç değişiminde eski araca ait hasar kayıtları plakanın yeni araca taşınmasıyla beraber eski araçta kalır ve plaka temiz bir şekilde devam eder. O yüzden bu ince ayrıntıya dikkat ederek, araç hasar kaydı sorgulamasını yapmanız da fayda var.
Yukarıda saydığımız maddeleri alacağınız ikinci el araçlarda adım adım uygulamanız dahilinde hayal kırıklığı yahut aldatılma riskinizi oldukça azaltmış olursunuz. Noter öncesi oto ekspertize gidip te işinize yaramayacak bir ekspertiz raporuyla geri dönmek yerine, araç sahibi ile söz kesmeden bu işlemleri kendiniz yaparak hem zamandan hem de paradan tasarruf etmeniz mümkün.
Bir başka otomobil hakkında yazımız da görüşmek dileğiyle Dynomobils Oto Ekspertiz blogunu takipte kalın…