Lastik konusu bir çok sürücü tarafından pek önemsenmeyen ama hem güvenlik hem de maddi olarak sizi zor durumlarda bırakacak en önemli faktörlerden biridir. Bu yazımızda lastik hakkında genel bir bilgi verip lastiklerinizin uzun ömürlü olmaları için bir kaç bilgi paylaşacağız.
Lastik sorunları üç kısımda ele alırsak;
- Yetersiz ve Aşırı Şişirme
- Yüksek Hızda Sürme
- Aşırı Yük
Yetersiz şişirme de lastik karkası aşırı derece de esnemekte ve buda lastik yuvarlanma direncini arttırarak ısınmayı arttırmakta, durum böyle olunca bu da lastiğinizin ömrünün yenmesine, sürüş zorluğuna, çekişte zorlanmalara ve fren mesafesini etkilemektedir. Aşırı şişirme de ise yol tutuşu azalmakta ve düzensiz aşınmalara neden olarak lastiğin ömründen yenmekte.
Yüksek hızda sürüş lastiğin aşırı ısınmasına neden olacaktır, bu durum ise ani hava kayıplarına sebebiyet verir, bu ani hava kayıpları da sizi kaza yapmanıza neden olacaktır. Ayrıca fazla ısındığı için deformasyon miktarı artacaktır ve de yavaş sürüşe nispeten çok daha hızlı bir şekilde lastik ömrü azalacaktır.
Aşırı yük olaylarında da yine aynı şekilde ısınma artacaktır, bu yüzden lastik yan taraflarında yer alan azami yük limitlerini geçmemeye dikkat ediniz. Fazlası durumlarda lastik ömrünüz azalacaktır.
Yukarıda kısaca bahsettiğimiz gibi lastik ömrünü azaltacak durumları listeledik. Aslına bakarsanız lastiğin ömrünü tahmin etmek imkansızdır, her ne kadar lastik üretici firmalar tarafından şu kadar kilometre gider dense de, sürdüğünüz yollarda gireceğiniz çukurlar, tümsekler, uğrayacağı hasarlar, kaldırım taşları, delikler, kesikler gibi faktörlerin yanı sıra bir de yaşlanma gibi durumlar lastik ömrünü belirleyen diğer faktörlerdir.
Lastik Ömrünüzü Arttırmak İçin Yapılması Gerekenleri Listelersek;
- Lastik hava basınçlarını, ne fazla ne az olması gerektiği değerde tutunuz
- Yüksek hızlarda araba kullanmak ısınmaya, sonrasında aşınmaya neden olacaktır
- Lastiklerin azami yük kapasitelerine uyunuz aksi halde ısınma ve sonrası aşınma olacaktır
- Lastiklerinizi depolarken, kuru, serin, doğrudan güneş almayacak, kauçuk malzemeyi bozacak kimyasallardan uzak ve iyi havalandırılan bir yerde depolayınız
- Lastiklerinizi depolarken, zaman zaman yer değiştirmeler yaparak yükün hep aynı tarafa binmesini engelleyiniz
- Her 10.000 kilometre de bir lastiklerinizin yerlerini değiştiriniz böylelikle homojen bir şekilde yıpranma olmuş olur bu da lastik ömrünüzü korur
- Lastiklerinizi ehil kişilere tamir ettiriniz, vida batması gibi durumlarda lastiğin hava kaçırdığını bildiğini halde bu bizi idare eder demeyip, en yakın yetkili lastik tamir servisine tamirini yaptırınız.
- Lastik değişimleri sırasında subaplarınızı da değiştirmeyi es geçmeyin, yüksek hızlar da subap üzerine etki eden çekme kuvveti artacaktır ve zaman içerisinde deformasyona uğrayarak eskisi gibi verimli olmayacaktır. Subap değişimleri sayesinde hem güvenlik hem de hava kaçırması sonucu oluşacak ısınma dolasıyla lastik ömrü azalmaları engellenmiş olacaktır.
Gördüğünüz gibi lastik deyip geçmemek lazım, arabalar gerçekten bir tutkudur, arabana ne kadar iyi bakarsan o da sana o kadar iyi karşılık verir. Havasını şişirmeyi ertelediğiniz lastikleriniz, hem sizi can güvenliği açısından tehlikeye, hem de lastik ömrü ve yakıt sarfiyatı olarak iki kat zarara uğratacaktır.
Dynomobils Bursa Oto Ekspertiz olarak otomobil dünyasına ait bir başka bilgilendirici yazımız da görüşmek dileğiyle. Bizi sosyal medyada takip etmeyi unutmayınız.